Taal

Wij vinden het fijn als iedereen zijn best doet om op school Nederlands te spreken. Op de speelplaats zien we dat sommige kinderen vaak een andere taal gebruiken. Wij gaan met de kinderen in gesprek en vragen om toch zoveel mogelijk Nederlands op school te spreken.

We bespreken met hen de voordelen:

• Je leert zelf beter Nederlands.
  • Andere kinderen leren daardoor beter Nederlands.
  • Als iedereen zijn best doet om Nederlands te spreken, kan iedereen aansluiten bij de spelletjes die ze spelen. Zo voorkomen we uitsluiting.

Wij begrijpen dat dit voor sommige kinderen moeilijk is. En toch: hoe meer ze dit oefenen, hoe sterker ze hierin worden. Vanaf de 2de kleuterklas proberen we de kinderen aan te moedigen om de switch te maken aan de klasdeur. Vanaf de 3de kleuterklas stimuleren we de switch aan de schoolpoort.

Daarnaast willen we jou, als ouder, ook aanmoedigen om in de schoolomgeving je best te doen om Nederlands te spreken. Op die manier kan jij ook aansluiting vinden bij anderen in een gemeenschappelijke taal. Zo toon je ook aan je kind hoe het kan. Dat is voor hen zeker een stimulans.

En vergeet niet: fouten maken mag!

Doe jij mee met de switch? Beluister het switchlied.

Wil jij je kind meertalig opvoeden? Lees dan hier meer over taal en meertalig opvoeden.